Ve středu 23.4. 2003 od 9 hodin se v hotelu Česká koruna (na Zimní zahradě) v Děčíně uskutečnil workshop Programu Phare na téma rozvoje lidských zdrojů pro oblast místního rozvoje cestovního ruchu v Ústeckém kraji.
Tento pracovní seminář uspořádal Svaz cestovního ruchu DELITEUS a jako lektory pozval zkušené pracovníky informačních center: Miroslava Foltýna, provozovatele Podkrušnohorského informačního centra a prezidenta A.T.I.C. ČR, a Luďka Šorma, provozovatele Informačního centra města Pardubic a ředitele sekretariátu Asociace turistických informačních center České republiky.
Řízená diskuse lektorů s účastníky workshopu se odvinula od otázky, jaká specifika má práce pracovníka turistického informačního centra. "Je to zvláštní specifická profese, odlišující se od profesí jiných?" Ano, zněla odpověď od většiny přítomných. Jedná se o práci odbornou, se zvláštními požadavky na vzdělání, znalosti a schopnosti, na specifickou pracovní dobu ve službách v době, kdy většina národa tráví svůj volný čas. Vyžaduje dobré nervy a nekonečnou zásobu vlídnosti ve styku s mnohdy nespokojenými spotřebiteli služeb cestovního ruchu. Bezplatné poskytování informací má charakter služby veřejné, ačkoliv celý ostatní komplex služeb cestovního ruchu je veliký business.
Workshop přinesl odpovědi na celou řadu otázek praktického charakteru, s nimiž se pracovníci informačních center dnes a denně setkávají, a upozornil na mnohé problémy této specifické profese, jejichž řešení je dosud otevřeno. Ukázal, že bez přenosu know-how se pracovníci informačních center neobejdou.
Musím souhlasit se Simonkou..ahoj.Já osobně , tak dlouho v íčku nejsem,abych mohla dávat velké rady, ale myslím,že spolupráce,komunikativnost a snaha pomoci a poradit je první věc, kterou by íčka mezi sebou měla zvládat na jedničku.A to vše zaleží na jednotlivcích, kteří se tomuto poslání(dá se to, tak nazvat)informatika a osoby, která pomáhá jiným v orientaci různých požadavků. (možného i nemožného nejlépe do jedné minuty).Pokud se budeme setkávat s jednotlivci, kteří nechtějí se zájmem a pružně jednat je jedno, jak jsou íčka spolu navzájem propojena...je to na lidech..mé poznatky jsou zatím velmi pozitivní a ještě jsem se za tři roky nesetkala s žádným větsím problémem(co se týká íček)-Druhá strana mince je ,jak je dobrá komunikace s privátními organizecemi ,spolky ,firmami a podnikateli.
Je to prostě jen a pouze o lidech. Dělám práci v tomto oboru již od rou 1991, tedy nějaké zkušenosti snad mám. Jsou íčka, kde vím, že mi kolegové poradí a budou se snažit, jiná - tam raději ani nevolánm či ne e-mailuji. Působím na "zlomu" jihočeského a plzeňkého kraje. Vytvořili jsme si tu jakousi "síťku" infocenter, jakékoliv zajímavé nabídky a programy si přeposíláme elektronickou cestou a tak máme přehled o dění v (beru to od západu na východ, ne podle důležitosti :-)))) ): Železné Rudě, Velharticích, Sušici, Kašperských Horách, Rábí, Horažďovicích, Blatné, Strakonicích, a snažíme se propojit na Písek..... Ale jakmile se stane, že někde přestane pracovat osvědčený pracovník a přijde někdo nový, který nemá o věc takový zájem, bývá to potíž....Ještě že naše práce vyžaduje cvoky určitého druhu a kdo podobně praštěný není, dlouho u toho nevydrží....!
Jsem studentka cestovního ruchu a zajímám se o informační střediska, přesněji o způsob jejich vzájemné spolupráce, informační propojení a nabídku služeb. Zajímalo by mě, jestli vzájemná spoupráce probíhá a jaké specifické produkty informační centra nabízejí.
Podle mého názoru by stát měl jasně deklarovat, zda chce na svem území SÍŤ turistických infocenter, nebo zda pouze bude jednotlivá TIC trpět. Tzn. zda chce systém, nebo zda mu stačí nesystémové řešení (tzn. stávající stav, kdy každé TIC funguje s minimálními vazbami na ostatní TIC, s různým standardem rozsahu a kvality služeb a s diametrálně odlišnými podmínkami financování veřejné služby bezplatného poskytování informací).
Pokud chce SÍŤ, pak by měl definovat standard služeb (tzn. obvyklý rozsah provozní doby, jazykové vybavení, atd.), legislativnně definovat bezplatné poskytování informací (dle definovaného standardu) jako veřejnou službu a nějakým drobným dílem se podílet na financování nákladů s touto veřejnou službou.
Jsem studenkou oboru cestovni ruch FJ+RJ na Univerzite Hradec Kralove, zajimam se o problematiku TIC a nemam doresenou otazku: Jaké kroky by bylo treba ucinit ze starny statu, zainteresovanych instituci, prip. provozovatelu, aby TIC fungovala bez ekonomickych problemu?
Vite-li nekdo aspon casteane odpoved na mou otazku, budte tak hodni a napiste mi!Dekuji.